Podsumowanie współpracy międzynarodowej ZSS nr 14 w 2025 roku.

W ramach unijnego projektu Erasmus w roku szkolnym 2024/2025 zostaliśmy organizacją przyjmującą, która gościła nauczycieli, praktykantów oraz uczniów z różnych zakątków świata.
Na job shadowing (nauczyciele przyjeżdżają na obserwację pracy w zagranicznych placówkach, aby poznać różne metody pracy, wymienić się doświadczeniami oraz porozmawiać o różnych systemach edukacji) przyjechali do nas:

8 stycznia na wizytę przygotowawczą przyjechało 2 dyrektorów ze szkół z Grecji;

4-5 marca nauczyciele z Włoch (Sardynia), nauczyciel historii, nauczyciel wychowania-fizycznego i 2 nauczycieli matematyki i fizyki uczestniczyli w lekcjach pokazowych w naszej szkole;

20-21 marca nauczyciele z Włoch (Neapol, Bolonia), którzy wraz z naszymi uczniami zorganizowali warsztaty kulinarne, pokazali jak przyrządzić spaghetti bolognese;

31 marca nauczyciele z Bułgarii z miasta Razgrad (ciekawostka patronem ich szkoły jest Maria Skłodowska-Curie), uczestniczyli w naszych zajęciach;

8-11 kwietnia nauczyciele z Grecji z Aleksandrii, uczestniczyli w naszych zajęciach, włączyli się w organizowany w szkole tydzień grecki, uczyli nas tańca sirtaki (Zorby), a my ich uczyliśmy poloneza, było wspólne przyrządzanie greckich specjałów;

24 kwietnia naszą szkołę oglądali nauczyciele z Łotwy (nauczycielka języka łotewskiego i angielskiego, nauczycielka fizyki i pedagog szkolny);

3 i 5 czerwca grupa 8 nauczycieli i 15 uczniów z Norwegii. Nie była to ich pierwsza wizyta w naszej szkole, nauczyciele odwiedzili nas po raz trzeci i już są kolejne plany na spotkanie. Norwedzy zaprosili 4 naszych uczniów na wspólne zwiedzanie kopalni soli w Wieliczce oraz na integracyjną kolację do Hard Rock Cafe. W czasie wspólnej wycieczki uczniowie mogli rozwijać kompetencje językowe.

Z kolei na miesięczne praktyki (17.02 – 14.03) przyjechała do nas studentka Lorena Velez Rodriguez z Hiszpani. Lorena uczestniczyła w zajęciach, lekcjach w szkole przysposabiającej do pracy, poznawała metody pracy oraz rozwijała swoje umiejętności praktyczne. Zapoznała nas z kulturą swojego kraju.

Oprócz prezentacji szkoły, obserwowania lekcji, odbywaliśmy rozmowy na temat systemów edukacji w naszych krajach, wymienialiśmy się doświadczeniami, rozmawialiśmy o szkolnictwie specjalnym. Wszyscy nauczyciele dziękują za gościnność i możliwość zobaczenia szkoły. Szkoła bardzo im się podobała, np. włosi myśleli że są w szkole prywatnej. Bułgarzy zwrócili uwagę na dużo zieleni w pokoju nauczycielskim, czystość i bezpieczeństwo. Ale co najważniejsze każdy podkreślał wspaniałą atmosferę, bardzo dobre relacje uczeń-nauczyciel, naukę na wysokim poziomie.

Przejdź do treści