I Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Podróże po Polsce”

I Miejsce Szkoły Przysposabiającej do Pracy nr 1 w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Podróże po Polsce” w Częstochowie.
W czerwcu 2021r. zakończyliśmy udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Podróże po Polsce” organizowanym przez Zespół Szkół Specjalnych nr 28 w Częstochowie Fundację Misja Specjalna.
Celem projektu było poznanie tradycji i kultury różnych części Polaki, promowanie własnego regionu, kształtowanie tożsamości regionalnej i narodowej, rozbudzenie wrażliwości na piękno różnych regionów Polski oraz zainteresowanie młodzieży kulturą i tradycją regionu. Konkurs podzielony był na moduły:
-Smakując region
-Dźwiękiem region malowany
-Zwyczaje i tradycje
-Subiektywnie w obiektywie
-Dialektem i gwarą
Wykonaliśmy 100% normy i zajęliśmy pierwsze miejsce! Nie ukrywamy, nie było łatwo, ale daliśmy radę!

 

SMAKUJĄC REGION

Nareszcie, wróciliśmy do szkoły po jesienno–zimowym lockdown’nie,
a tu taka niespodzianka – nasza szkoła przyjęła zaproszenie Zespołu Szkół Specjalnych nr 28 w Częstochowie oraz Fundacji Misja Specjalna i zgłosiła się do udziału w I Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Podróże po Polsce” .
Wspaniale, w końcu pozwolono mam działać w realnej rzeczywistości, możemy na nowo rozpocząć podróże po naszej Ojczyźnie i pochwalić się tym co
w naszym regionie najciekawsze.
Wybraliśmy zadanie: „Smakując region” – jedno z pierwszych do realizacji, czyli czasu mamy bardzo mało – tylko do końca marca. Zaczęło się.:
– Jaka potrawa pochodzi z naszej kuchni regionalnej?
– Którą wybrać spośród wszystkich innych?
– Gdzie i jak zrobić zakupy?
– Zrobić prezentację czy nagrać film?
– Jaki strój: kucharski czy regionalny?
– Jak udekorować stół do prezentacji dań?
Dobrze, że w naszej szkole uczymy się tak wielu różnych potrzebnych oraz przydatnych w życiu czynności i rzeczy, a do tego jeszcze zawsze otrzymujemy pomoc kiedy jej tylko potrzebujemy więc z realizacją nie było problemu.
Stroje – zajęcia z krawiectwa,
Dekoracja – techniki użytkowe, ogrodnictwo,
Zakupy – funkcjonowanie osobiste,
Nakrycie stołu – gospodarstwo domowe,
Występy publiczne – kreatywność,
Prezentacja, film, zdjęcia – prace biurowe,
Danie konkursowe – oczywiście sporządzanie posiłków.
A teraz zapraszamy na nagrodzony film konkursowy.

 

 

DŹWIĘKIEM REGION MALOWANY

 

 

ZWYCZAJE I TRADYCJE

Moduł „Zwyczaj i tradycja” – koordynator Ewelina Matyszczak

Konkurs „Podróże po Polsce” był dla nas doskonałą możliwością zaprezentowania wieloletniego dorobku. Dlaczego? Ponieważ z tradycją jesteśmy za pan brat. Od lat bawimy się kultywując często wielowiekowe tradycje i promujemy naszą szkołę biorąc udział w krakowskich konkursach dotyczących tradycji naszego regionu. Braliśmy udział w pięciu „Paradach Smoków” zdobywając dwie nagrody, w czterech „Konkursach Szopek Krakowskich” zdobywając trzy nagrody, a w tym roku, po raz pierwszy, w „Konkursie na najpiękniejsze drzewko emausowe”, (oczywiście;) zdobywając nagrodę ..
Dzięki temu w projekcie wykorzystaliśmy głównie zdjęcia swojego autorstwa. Obok smoka można zobaczyć naszych Uczniów i Nauczycieli. Drzewko emausowe dumnie stoi w otoczeniu krakowskiego „Rondla”, czyli Barbakanu.
Nasi uczniowie przygotowując cześć projektu „Zwyczaje i tradycja” doskonale wiedzieli o co chodzi organizatorom, co to jest tradycja i co by chcieli w nim umieścić.
Dlatego, aby w pełni napisać kto wziął udział w tworzeniu tej części pracy konkursowej, należałoby wypisać większość uczniów, a także absolwentów naszej szkoły. Postanowiliśmy ich policzyć, ale kiedy doszliśmy do ogromnej liczby pięćdziesiąt (a to nie był jeszcze koniec), złożyliśmy broń.
Jak widać, nasza tradycja w kultywowaniu tradycji jest bardzo długa i bogata! Konkurs umocnił nas w poczuciu, że to co robimy jest cenne.
Obiecujemy, nie przestaniemy!
P.S.
Na fali emocji związanej z konkursem, nakręciliśmy też amatorski film prezentujący tradycje naszego regionu.

 

 

SUBIEKTYWNIE W OBIEKTYWIE

Udział w I Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Podróże po Polsce” w Częstochowie
Moduł „Subiektywnie w obiektywie” – koordynator: Agnieszka Szmyd
Autorzy prac:
Katarzyna Czuchra
Kamila Wróbel
Julia Socha
Dawid Skibka
Aleks Gębala

W miesiącu maju nasza klasa (1a SPP) została wytypowana do reprezentowania szkoły w Ogólnopolskim Konkursie „Podróże po Polsce” współorganizowanym przez ZSS nr 28 w Częstochowie. Naszym zadaniem było sfotografowanie piękna architektury zaklętego w budynkach w naszej okolicy. W związku z tym odbyliśmy kilka podróży. Oczywiście po najbliższej okolicy, choć nie tylko. Ale było pięknie!
Pomimo wcześniejszych lekcji na ten temat, fotografowanie okazało się wcale nie taką łatwą sztuką. Po pierwsze musimy być wszyscy, a to okazało się wielkim wyzwaniem (choroby, szczepienia). Po drugie organizator konkursu zastrzegł sobie, że nie powinno być na fotografiach żadnych osób. Nie można też tego zdjęcia później poprawiać. No i musieliśmy czekać, czekać i czekać, aż zrobi się pusto choć na chwilę… I wtedy szybko kadr i pstryk!
Punkt pierwszy: fotograf musi mieć cierpliwość. Morze cierpliwości! I refleks.
Do fotografowanego obiektu trzeba dojść. Często na własnych nogach. A po okresie pandemii nogi nosić nie chcą. Oczywiście stanie i czekanie powoduje, że nogi są zmęczone. Gdzie tu usiąść? Czy można marudzić?
Punkt drugi: fotograf musi mieć kondycję.
Co z tego, że mamy chęci, pewne pokłady cierpliwości i kondycję, jak … nie ma pogody! Pada, mży, leje. Ech.
Punkt czwarty: dla fotografa ważna jest pogoda.

Samo fotografowanie okazało się niełatwą sztuką. Budynek musi znaleźć się na zdjęciu w całości. Nie może być krzywo, bo będzie się wydawało, że się przewraca. Do tego słońce nie może świecić nam w aparat, czyli też w nasze oczy. Naciskanie przycisku to też niełatwa sprawa. Trafić w przycisk też niełatwo. Trzeba próbować do skutku. Kadrowanie – trudna sztuka.
Punkt piąty: fotograf musi zwracać uwagę na wiele rzeczy jednocześnie. Nie jest to łatwe.
Najważniejsze, że nam się udało! Zrobiliśmy kilka bardzo udanych zdjęć. Z nich nasze szkolne jury wyłoni dwa, które zostaną wysłane na konkurs.
Patrząc na nasze zdjęcia zastanawiamy się, CZEMU TYLKO DWA?????
Punkt szósty: to była dobra robota!
Wycieczka pierwsza: Teatr Ludowy
Wycieczka druga: Kościół Arka Pana i czołg
Wycieczka trzecia: Zalew Nowohucki
Wycieczka czwarta: Huta im. T. Sendzimira
Wycieczka piąta: Znów Zalew Nowohucki
Wycieczka szósta: Dworek Jana Matejki
Wycieczka siódma: Wawel i Rynek Główny w Krakowie
Niestety, tutaj ciężko zrobić zdjęcie bez postaci. A może na szczęście?
Nareszcie koniec. I nagroda-oczekiwane lody!
I pizza!
I z tych wszystkich zdjęć trzeba było wybrać tylko dwa. Jak to zrobić?
Oto nasze zwycięskie zdjęcia:

 

 

DIALEKTEM I GWARĄ

Moduł „Dialektem i Gwarą” – koordynator Joanna Mołata
Naszym zadaniem było wykonanie słownika krakowskiej gwary. Codziennie każdy z nas wypowiada tysiące słów ale czy zdajemy sobie sprawę, że niektóre słowa i zdania rozumiane są tylko przez tych, którzy mieszkają w Krakowie i okolicach naszego pięknego miasta. Taką mowę przekazali nam nasi rodzice, dziadkowie, sąsiedzi. No to chyba udało nam się ustalić co to jest ta gwara i dialekt! Regulamin konkursu pozwolił użyć maksymalnie do 15 słów. Które wybrać, które są najbardziej krakowskie?
Pomogło nam w tym obejrzenie kilku filmików dotyczących gwary krakowskiej. Posłuchaliśmy co mają do powiedzenia znani krakowianie-dziennikarze, pisarze, kulturoznawcy oraz ludzie mieszkający w okolicach Krakowa – gospodynie wiejskie, przekupki, śpiewacy kapel regionalnych.
Byliśmy w bibliotece, rozmawialiśmy z panią Wiktorią, która pokazała nam i wypożyczyła książki z wierszykami , przyśpiewkami i ilustracjami dotyczącymi Krakowskiej mowy. Zdobyliśmy także najnowszą książkę z biblioteki na os. Zgody- Powiedziane po krakowsku pod redakcją Donaty Ochman i Renaty Przybylskiej.
Poczuliśmy, Ze możemy zabrać się do pracy nad tworzeniem słownika. Wybraliśmy te nasze krakowskie i regionalne słowa i wypowiedzi, dopasowaliśmy zdjęcia i po wielu dniach wytężonej pracy powstał słownik, który możecie obejrzeć w szkolnej bibliotece. Zapraszamy!